Maar het toestel ontvangt u gelukkig wel in één keer. Per maand betaalt u naast de kosten van uw abonnement ook een deel voor uw telefoon. Dit noemen we gespreid betalen en is eigenlijk een lening voor de telefoon.
U bepaalt zelf hoe u voor uw telefoon betaalt:
- In één keer
- Iedere maand een deel
- Een deel aan het begin en een deel iedere maand
Het maakt niet uit hoe u de telefoon betaalt: in één keer of iedere maand een beetje. De prijs voor uw telefoon blijft altijd gelijk!
De Wet op het financieel toezicht (Wft) geldt per 1 mei 2017 ook voor het kopen van een telefoon met een gespreide betaling. De overheid heeft bepaald dat als u gespreid wilt betalen, u eigenlijk een vorm van krediet aangaat. Een lening dus.
Alle telecomproviders moeten daarom voldoen aan deze strengere regels.
De strengere regels gelden bij een bedrag van € 250,- of meer.
Wilt u meer dan € 250,- gespreid betalen? Dan gelden de strengere regels voor een krediet voor u.
0% rente op uw krediet
U betaalt geen rente voor uw krediet, de toestelkosten blijven dus altijd gelijk. Op uw factuur staan de kosten voor uw telefoon en uw abonnement apart vermeld.
Twee extra checks tijdens uw bestelling
De nieuwere regels betekenen dat we extra gegevens uitvragen via de inkomens- en lastentoets (ILT) en aansluitend een BKR-check doen. We leggen u verder uit wat de checks betekenen.
Geen zorgen, voor deze toets hoeft u niet te studeren. We vragen u alleen een paar extra gegevens in te vullen tijdens uw bestelling. De overheid wil namelijk dat alle telecomproviders toetsen of u voldoende bestedingsruimte heeft. Hiermee wil de overheid en de telecomproviders voorkomen dat u in financiële problemen komt, als uw krediet voor uw telefoon hoger is dan € 250,-.
We berekenen uw maximale krediet aan de hand van uw gezinssamenstelling, uw inkomen en uw woonlasten.
Na de ILT-toets voeren we een BKR-check uit. Bij deze check wordt gekeken of u nog lopende leningen hebt en of er geen betaalachterstanden zijn. Daarnaast wordt een krediet vanaf € 250,- geregistreerd bij het BKR. Dit is een positieve registratie, net zoals de mogelijkheid om rood te staan bij de bank.
Een negatief BKR-advies, wat nu?
Dat is vervelend, maar gelukkig zijn er nog andere mogelijkheden om uw telefoon te bestellen. We begrijpen dat u de bestelling gewoon wilt afronden, dat kan via meerdere opties:
- Betaal vooraf eenmalig een hoger bedrag voor de telefoon. Hiermee verlaagt u de maandelijkse kosten en dus het krediet.
- Betaal uw telefoon in één keer af
- Bestel alleen een Sim Only
Wilt u liever geen registratie bij het BKR? Zorg ervoor dat u in één keer voldoende betaalt voor uw telefoon, zodat u minder dan € 250,- gespreid betaalt.
Op basis van uw gegevens in de ILT-toets en/of de BKR-check kan er een negatieve uitkomst worden geven. Dit betekent dat het niet mogelijk is het toestel en abonnement met het gekozen krediet te kopen. Dit kan verschillende oorzaken hebben:
- De maandlasten van het gekozen abonnement zijn financieel niet verantwoord volgens de inkomenslastentoets.
- Een negatieve BKR-registratie vanwege bijvoorbeeld een betalingsachterstand.
De providers (en wij ook) kunnen niet inzien wat de reden is van de negatieve registratie. Hiervoor moeten we u doorverwijzen naar de website van het BKR of uw financieel adviseur.
U kunt het bedrag dat u gespreid betaalt ook eerder aflossen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer u een lening of hypotheek wilt afsluiten.
Voor alle providers gelden er Europese standaardvoorwaarden voor het consumentenkrediet. Download de Europese Standaarvoorwaarden van KPN, T-Mobile, Ben, Vodafone, hollandsnieuwe of Tele2 voor meer informatie.